Utstyr  og  løping
  • images
  • 2:20 p.m.
  • images
  • Inkje innspel.

Utstyr og løping

Utstyr er viktig når man driver sport. Bruker man feil utstyr så kan det være medførende til skader og problemer i store mengder. Men selv om riktig utstyr er viktig så betyr ikke det at man alltid må ha det beste og det dyreste utstyret. Det du har råd til å kjøpe er det ikke sikkert jeg har råd til å kjøpe. Og det som passer perfekt for meg og min stil er ikke sikker passer for deg i det hele tatt når det gjelder forskjellige typer utstyr. Hver og en utøver må over tid tilpasse seg sitt utstyr og hele tiden være på jakt etter å forbedre sitt utstyr selvfølgelig. Men husk at det er ikke utstyret som lager utøveren, men utøveren selv må gjøre innsatser for å bli god. Men at utstyret kan være til god hjelp er hevet over enhver tvil.

Gode sko

For orienteringsløpere er f.eks. gode løps sko meget viktig. Her kan det bli store skader dersom man benytter feil utstyr. Alt fra den enkle vannblemmen til store og tunge belastnings skader, slitasje eller rett og slett skader av forskjellig art for ikke utstyret passer til utøveren.

Gode løpe sko er ekstra viktig i denne perioden når du er mer utsatt for skader enn ellers. Hvis skoene begynner å bli slitt, er det på tide å investere i nye. Nye sko om våren er også ofte en god motivasjonsfaktor og dessuten er utvalget best tidlig i sesongen. Velg en mengdetrenings sko i oppstartsfasen, ikke gå for en altfor tynn og lett modell. En slik lett og smidig modell er et godt supplement i sko garderoben, men vent med det til litt lenger ut i sesongen, når du er klar for litt mer fart og intervall.

Nyttig om løpesko

Løpesko har mange funksjoner som hindrer unødig slitasje og skader på kroppen din.

Det er tre viktige ting å huske på når du skal finne ut hva slags føtter du har: størrelse, form og mekanisk oppbygning.

Størrelse

Dette er ikke så vanskelig, men ikke kjøp for trange løpesko! En bred fot trenger en bred lest. Husk at foten også vil utvide seg noe under løping. Ta også med i beregningen eventuelle støttebandasjer eller ankelstøtte.

Form

Alle føtter er forskjellige. Noen har høy vrist og noen er plattfot. En enkel måte å finne ut dette på er å tråkke på et teppe eller papir når du kommer ut av dusjen. Fotavtrykket forteller deg hva slags fot du har. Jo mer du ser av fotavtrykket ditt, jo lavere er vristen din. Ser du nesten bare tåballene og hælen har du veldig høy vrist. Midt imellom ligger «normalen».


Mekanisk oppbygning

Dette er relatert til måten du løper på. Som regel «ruller» foten litt innover for å ta imot støtet når foten treffer bakken. Denne bevegelsen kalles pronasjon. Når du løfter benet ruller foten utover som et springbrett. Dette kalles supinasjon, eller under-pronasjon. Mange overdriver dette og ruller foten for langt innover eller utover. Gjør du dette trenger du sko med ekstra god oppbygning og støtte. Men hvordan vet du så hvilken side du ruller mer til? Svaret finner du i dine gamle sko. Se etter slitasje på skoene og hvilken side det er slitt mest på.

Fotavtrykket ditt forteller mye om fotens oppbygging. Over-pronasjon (helt til venstre) sliter på innsiden, mens under-pronasjon sliter på yttersiden av skoene

Enda en artikkel følger snart om emnet.