Utstyr  og  løping  del  2
  • images
  • 2:24 p.m.
  • images
  • Inkje innspel.

Utstyr og løping del 2

Utstyr er viktig når man driver sport. Bruker man feil utstyr så kan det være medførende til skader og problemer i store mengder. Men selv om riktig utstyr er viktig så betyr ikke det at man alltid må ha det beste og det dyreste utstyret. Det du har råd til å kjøpe er det ikke sikkert jeg har råd til å kjøpe. Og det som passer perfekt for meg og min stil er ikke sikker passer for deg i det hele tatt når det gjelder forskjellige typer utstyr. Hver og en utøver må over tid tilpasse seg sitt utstyr og hele tiden være på jakt etter å forbedre sitt utstyr selvfølgelig. Men husk at det er ikke utstyret som lager utøveren, men utøveren selv må gjøre innsatser for å bli god. Men at utstyret kan være til god hjelp er hevet over enhver tvil.

Finn din skotype

Gode løpesko er designet for å unngå slitasje på benet og andre løpeskader. Dette gjelder spesielt hvis du over- eller under-pronerer. Fagfolkene i butikkene kan også hjelpe deg med dette, og vil vurdere dine enkelte behov. Det endelige valget vil være en sum av treningserfaring, målsetning, bruksområde og fotens oppbygning.

Mosjonister og nybegynnere skal ikke ha samme sko som erfarne løpere. Nybegynnere er ofte tyngre og har en mer uslepen løpeteknikk, noe som tilsier mer støtdemping og stabilitet. Dette gjelder spesielt løping på hardt underlag. En gylden regel som egentlig gjelder for alle, uansett erfaring, er at man prøver å unngå asfalt. Erfarne løpere krever lettere sko, noe som igjen går utover dempeegenskapene.

Forklaringen er:

* Løpere med supinasjon, eller underpronasjon, får ikke nok demping og trenger derfor sko med spesielt god støtdemping.
* En normal fot type med nøytral pronasjon trenger sko med god stabilitet
* Løpere med over-pronasjon må legge mest vekt på støtte og stabilitet.

Løpesko er designet for å unngå løpeskader.

Nøkkelbegreper det er smart å kjenne til

Stabilitet

Beregnet for løpere med normal pronasjon. Se etter sko med medium støtte i form av sterk hælkappe og tett demping på midten av sålen. Skoen bør også støtte og sitte godt rundt vristen, spesielt bakover.

Støtdemping

Passer best til løpere med supinasjon og høy vrist. Dette er også skoen for raske løpere. Skoen bør ha en noe høyere hæl med splitt eller ekstra støtdemping. Her finnes mange varianter med blant annet gass, sandwich og gelestrukturer.

Støtte

Denne type sko passer best til løpere med sterk over-pronasjon, eventuelt tyngre løpere. Skoen bør ha en bred, stabil såle med fast hælkappe. En rett såle vil hjelpe å balansere foten og holde den fra å pronere for mye.

Konkurransesko

Disse skoene er laget for profesjonelle løpere. Skoene skal først og fremst være lette med pusting på oversiden. Profilen midt på skoen er som regel lavere for å få mer effekt ut av frasparket. Undersiden av sålen bør være grov for å få godt tak i underlaget. Skoen bør ikke veie mer enn ca 350 gram.

«Offroad»

Dette er skoen for skogsturene og annet ulendt terreng. Undersiden av sålen bør ha grove spor og ha en sterk søm og kvalitet på stoffet, spesielt rundt hælen og tærne. I vintersesongen får du gode løpesko med pigger for å løpe trygt på is. Husk å benytte samme regler om pronasjon på disse skoene også.