Ultraløp  vs.  normal  langdistanse
  • images
  • 8:38 a.m.
  • images
  • Inkje innspel.

Ultraløp vs. normal langdistanse

Jeg husker at en gammel maratonløper en gang sa til meg «Løping sitter like mye i hodet som i bena» Dette har jeg tenkt på mange ganger, og i alle fall når det butter litt. Som jeg har nevnt tidligere er ikke jeg noen løper, distanser opp til halvmaraton kunne jeg takle tidligere. Men når er det nok 3-5 kilometer som er min «komfortsone» Noe jeg ikke en gang kan nevne, i møte med en ultraløper. Jeg har nok litt for lett for å sette skylden for min nedtrapping de siste årene, på det med at jeg begynner å dra på årene. Men det holder ikke har jeg funnet ut, man finner mange eldre mennesker både i ultraløp, hel- og halvmaraton og andre meget fysisk krevende konkurranser. Dette får meg igjen til å tenke på det den gamle og trauste maratonløperen sa til meg, og det er jammen meg mye sant i det han sa.

Alle kan trene seg opp til å bli ultraløper

Det er med trening for å bli en god ultraløper, som det er med trening til all annen idrett – nemlig det at det finnes mange meninger og «sannheter» Men det lar vi ligge nå, og heller prøve å trekke det beste og mest sannsynlige ut av det hele. En del er jo ikke påstander heller, men kommer fra mennesker som har bred erfaring med løping – og gjerne også ultraløping.

Trening er viktig

Det er ikke noen tvil om at alle friske mennesker kan trene seg opp til et ultraløp, hvis målet kun er å gjennomføre – noe jeg personlig synes i seg selv er en veldig bra prestasjon. Men de som driver med denne type løp, vil gjerne opp på et høyere nivå med sine resultater – ja slik er det vel med all idrett egentlig. Det at ultraløp er idrett på høyt nivå, er det ikke noen tvil om. Når vi snakker om kortere langdistanseløp som halv- og helmaraton, kan faktisk en greit trent person nesten bare kaste seg i det. Men slik er det absolutt ikke med ultraløp, om man prøver en slik løsning på ultra så gjør man det bare èn gang i alle fall.

Alder og faser i karrieren spiller inn

Alder og faser i karrieren spiller inn

Det er jo en kjent sak at alder påvirker i stor grad, enten det er den ene eller andre idretten det er snakk om. Men også hvor man befinner seg i løpekarrieren så klart, hvor gammel man var når man startet med løping eller andre idretter – er også noen som er med på å påvirke. Etter hvert som man blir eldre så vil man uansett miste hurtighet, men dette trenger man jo egentlig ikke i ultraløping. Man får også lavere makspuls, men man er ofte mer utholdende eller «seigere» som noen velger å kalle det.

Viktig med god fettforbrenning

Om man har drevet med trening i mange år, vil kroppen din ha god fettforbrenning. Dette er noe individuelt, men dette er altså hovedregelen. Om man skal prestere på høyt nivå i ultraløp, kommer man ikke utenom dette med å ha en høy fettforbrenning – alt annet er fysisk umulig rett og slett. Jo mer gjennomtrent man er, jo høyere vil fettforbrenningen være. Dette betyr at man er bedre rustet til langløp når man er litt oppe i årene, og mindre rustet til de kortere og mer eksplosive løpene. Vi er så vidt kommet i gang med tema vi nå snakker om, og jeg kan love dere at det kommer mye stoff om dette fremover.